بانگ الله اکبر در کردستان، متداوم ترین آهنگ گوش نواز این دیار است
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۶۳۱۴۳
در هر جای ایران نام شهر مساجد را جویا شوید، سنندج نگین درخشان این مقام زیباست که نامی جهانی دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، شهری بر فراز تپه ها با هزاران مسجد و مناره زیبا، در حقیقت فراوانی مساجد در این شهر و استان از خاص ترین ویژگی و اصلی ترین عنوان این شهر و دیار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کردستان، دیاری که هرگز صدای بانگ "الله اکبر" در آن تمام نمی شود، و با اتمام اذان در یک کوی، در کوچه دیگر ندای دلنواز ربنای موذن بلند می شود و دل و جان را به ستودن ربنای کریم و رحیم می خواند.
و چه زیباست ندای "الله اکبر"ی که از جان برمی خیزد، و بر روح و قلب می نشیند، و چه زیباتر وقتی که مساجد سنگر و مامن دلنواز با خدا بودن مردم یک دیار در یک شهر می شوند.
بر کسی پوشیده نیست اینکه تقویت روحی و معنوی انسانیت از مساجد آغاز شده و نقش محوری مسجد به عنوان مکتب عشق و قرآن در جوامع اسلامی کاملا مشهود است.
مسجد همواره محلی امن برای ستایش و مامنی برای دلنوازی از یاران، یار بی همتا است، این ستایش زیبا در مساجد کردستان پررنگ تر و دلنوازتر است، چرا که کردستانی ها خانه اولشان بیت الهی است و برای هر کار و مناسبتی، مسجد اولین گزینه حضور و تجمع در این دیار خواهد شد.
شاید به همین دلیل است که کردستانی ها نذورات خود را اول از هر کسی و هر جای هدیه مساجد می کنند و وقف ترویج دین.
ناگفته نماند که در استان کردستان دو هزار و 100 مسجد وجود دارد که از این تعداد 386 مورد در سنندج، 192 مورد دیواندره ، 364 مسجد در سقز، 235مورد در بانه، 96 مورد در سروآباد، 185 مورد در مریوان، در شهرستان بیجار 202، دهگلان 134، کامیاران 161 و در شهرستان قروه 141 مسجد وجود دارد.
از دیرباز تاکنون و با ورود دین مبین اسلام به منطقه یکتاپرست کردستانات، فرهنگ اسلامی غالب بر روح و جان و تن مردم منطقه شد و حتی معماری و خانه سازی در این حوالی هم سبک و سیاق اسلامی به خود گرفت، مساجدی که با تلفیق هنر ایرانی و سیاق اسلامی رنگ و بوی تازه به معماری بخشیده و زیبای خیره کننده آن هر بیننده ای را تشویق به حضور و ستایش خدای یکتا می کند.
در میان کردستانی ها ارزش مساجد به حدی بالا است که همواره ازدحام مردم برای حضور در مراسم ها، جشن ها، و حتی نماز جمعه ها در این دیار به شدت افزایش می یابد و در نتیجه کمبود فضا به شدت در نمازها و مراسم ها حس می شود.
در حقیقت به دلیل علاقه قابل توجه مردم به ساخت مسجد در کردستان هم اکنون این استان در کشور از لحاظ فراوانی مسجد مقام اول را دارد و در کنار این مهم، تاریخی بودن و معماری خاص، مزیتی زیبا و ناب برای مساجد کردستان است.
هرچند اگر بخواهیم دین داری مردم کردستان را با تعداد مساجد مقایسه کنیم، باز هم تعداد مساجد در این استان با کمبود شدید برای جای دادن حضور مردم و عشق و محبتشان مواجه است.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۶۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/